dinsdag 8 maart 2016

Momentopnames


~ . ~ . ~ . ~ . ~

Zorgconversatie

~ . ~ . ~ . ~ . ~

'Goedemorgen mevrouw X.'    
('.....')
'Wat willen WE eten?'   
('.....')
'UW brood ligt in de huiskamer in de koelkast, welk beleg wilt U?'       
('.....')
'Hoe zal ik het voor JE snijden?'  
('.....)

~ . ~ . ~ . ~ . ~

"Wil je mijn verband iets verder doorschuiven?"
    --'WIJ zijn dat anders gewend, zo te zien ligt het goed.'--
"Wat IK voel kun jij niet zien."
    --'Oké ik schuif het nog iets gladder maar dan moet het ook goed zijn. En niet zelf meer frunniken dan wordt het alleen maar erger.'--

{(...ja juf...)}

~ . ~ . ~ . ~ . ~

"Ik voel me elke keer zo'n zeur als ik lig te klagen dat alles pijn doet tijdens de zorg. Is niet persoonlijk naar jou bedoeld.
Zo moeilijk uit te leggen. Ik wil niet eindigen als een oud zeurwijf."

... 'WIJ begrijpen heus wel hoe moeilijk het voor U is, maar voor ONS is het ook niet makkelijk om zo te werken. WIJ willen u zo goed mogelijk helpen en zo weinig mogelijk pijn doen.' ...

~ . ~ . ~ . ~ . ~

Afhankelijk.
Overgeleverd.
Patstelling.

~ . ~ . ~ . ~ . ~

3 opmerkingen:

Annemiek zei

Ze zijn niet bepaald empathisch als ze je zo helpen

odicht zei

Klopt Miek, maar ZIJ staan ook machteloos. Dat maakt het moeilijk.
Dank voor je reactie op dit blog xx

Suma zei

Tja, gelukkig heb ik de laatste jaren geen ervaringen meer in de zorg. Maar een paar jaar geleden? Schei-uit-houd-op-wat een ellende.